בענין מצוות קריאת התורה בציבור
צריך עיון מהי המצווה המוטלת על הציבור לענין קריאת התורה ומה הקשר בין הש"ץ שקורא לבין המאזינים? בזמננו, שנהגו שחזן קורא ולא העולים, השאלה היא כפולה, מה היחס בין העולה והקורא, ומה היחס בינם לבין הציבור?
פועל יוצא של השיטה הזאת היא שבזמן הזה קטן פסול גם לעלות, שגם המשלח צריך להיות בר דעת.
(אולם אם נאמר שברכת התורה של קריאת התורה איננה ברכת המצווה כלל - כפי שמושמע משיטת ר"ת (ר"ה ל"ג.) - אלא ברכת שבח על התורה עצמה בזמן קריאתה בציבור. ושאת בדיוק הסיבה שאפשר לברך שנית, אף על פי שברכו בבקר - אין כל קושיא. ומה שצריך העולה לקרוא כדי לברך היינו שגם בברכת שבח צריך יחס המקשר בין החפצא שגורמת להתפעלות ולשבח לבין המברך. כלומר - צריך הוא "לאחוז בידו" את התורה נעשית, לא באמצעות ידיו, אלא באמצעות פיו.)