מרצה | כותרת | תקציר | סידרה |
---|---|---|---|
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: תוכן העניינים, מבוא, פתיחה | שיעורי הרב אהרן ליכטנשטיין - זבחים ישיבת הר עציון, אלון שבות תשע"ג | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: שיעור פתיחה | אנו נשתדל להציג בשיעור זה סקירה כללית של עולם הקרבנות. יש לציין בפתח הדברים שבעולם של מקדש וקדשיו ישנם מרכיבים שונים נוספים שאינם מעיקר ענייננו. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: חיוב לשמה בקדשים | המשנה הראשונה במכילתין והמשנה הראשונה במסכת מנחות פותחות בפסול של 'שלא לשמה'. הדיון בפסול זה בנוי על רובד בסיסי יותר של הבנת הצורך ב'לשמה'. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: פסול שלא לשמה | עסקנו בפעם שעברה בצורך של 'לשמה' כפי שהוא מופיע בגמרא בראשית המסכת ובסוגייה בדף מו: . הצד השני של המטבע מופיע במשנה הראשונה, והוא הפסול של 'שלא לשמה' . | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: עניינים שונים בדין לשמה | הנושא של מחשבה לעומת דיבור נידון בכמה הקשרים בש"ס. התוס' בראשית המסכת קובעים שכל מחשבה בקדשים היא בדיבור, והם מפנים אותנו לסוגייה בפרק המפקיד. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: שינוי בעלים | את השיעור נחלק לשני חלקים עיקריים. ראשית, נדון במושג הבעלות בקדשים כשלעצמו. שנית, נתייחס לדין הספציפי של שינוי בעלים כפי שהוא מופיע אצלנו. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: שינוי קודש ושינוי בעלים | הגמ' מרבה בסופו של דבר את דין 'לשמה' ביחס לכל ד' העבודות ובנוגע לכל סוגי הקרבנות. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: חטאת ששחטה לשם חולין | בסוגייה שלפנינו ישנם בעיקר שני נושאים: נושא אחד - חטאת ששחטה לשם חולין. נושא שני - דין 'תוכו ולא תוך תוכו' בטומאת כלי חרס. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: אשם שניתק לרעייה | הדין של אשם הניתק לרעייה מובא כבדרך אגב בסוגייתנו, אולם הוא מצוטט במקומות נוספים בש"ס, וראוי לעמוד בהקשרו על כמה יסודות חשובים. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: קרבנות הבאים לאחר מיתה | לקרבנות הבאים לאחר מיתה יש להתייחס בשתי רמות. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: כפרת עולה | הגמ' בדף ו. דנה בכפרת עולה בהקשר של היכולת לכפר על עשה במקרה שהעבירה נעשתה לאחר ההפרשה. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: לב בית דין מתנה עליהן | הגמ' בדף ו: מעלה תוך כדי דיון בסוגיית עשה דלאחר הפרשה את הדין של שעירי עצרת. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: קרבן שנשחט לשם קרבן חבירו | תודה ששחטה לשם תודת חבירו. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: פסח שלא בזמנו | בברייתא שלפנינו מפורטים ארבעה דינים. הדינים של פסח בזמנו פשוטים, והם מופיעים כבר במשנה. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: מותר הפסח | בגמ' מובאת הברייתא הבאה תוך כדי דיון במותר הפסח ובשלמי פסח. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: מחשבין מעבודה לעבודה | נקודת המוצא של הסוגייה היא שבפיגול ודאי מחשבין מעבודה לעבודה. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: היקש אשם לחטאת | יסודות ההיקש: במשנה בדף ב. מובאת שיטתו של ר' אליעזר ביחס לאשם. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: דין ימין, ושיטות התנאים במשנה | ההכשר הכפול של עבודת המנחה, הן בימין והן בשמאל, צריך להיבחן על רקע עצם הדין של ימין בעבודה. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: פסח בי"ד שחרית | במשנה מופיעה מחלוקת תנאים בקשר לפסח בי"ד שחרית. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: בעלי חיים נדחים | הנושא של דיחוי בבעלי חיים הוא נושא ממוקד מאד בהגדרתו, אבל כדי לדון בו יש לדון בהרחבה בעניין דיחוי באופן כללי. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: חלות מחשבת פיגול בעבודות שונות | המשנה בדף יג. מתייחסת לעבודות השונות שבהן חלה מחשבת שלא לשמה. בהמשך המסכת, בפרק השלישי, יש במשניות עמדות מקבילות בנוגע למחשבת פיגול. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: זר | המוקד המרכזי של סוגיות הפרק הראשון הוא ענייני מחשבה. הסוגיות עוסקות בהרחבה בדין שלא לשמה, ויש גם דיון מצומצם יותר במחשבת פיגול. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: שחיטה, מליקה ופסול מחשבה | הגמ' בדף יד: קובעת ששחיטה לאו עבודה היא. הקשרה של קביעה זו הוא הכשר זר בשחיטה, אבל בהקשרים אחרים לשחיטה יש מעמד של עבודה. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: הולכה | ארבע עבודות מהוות את חוט השידרה של תהליך ההקרבה. מדובר בשחיטה, קבלה, הולכה וזריקה. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | זבחים: מפתחות |