מרצה | כותרת | תקציר | סידרה |
---|---|---|---|
הרב אביהוד שורץ | מלקות בעדות בן גרושה ובן חלוצה | כיצד העדים נעשים זוממין? 'מעידין אנו באיש פלוני שהוא בן גרושה או בן חלוצה', אין אומרים: יעשה זה בן גרושה או בן חלוצה תחתיו, אלא לוקה ארבעים. נדון בטיבו ובפשרו של עונש המלקות בהקשר זה. | דף יומיומי מכות |
הרב אביהוד שורץ | לֹא יִגֹּשׂ ו"שָׁמוֹט": יסודות בשמיטת כספים | הגמרא דף ג ע`ב עוסקת בהלכה מהלכות שמיטת כספים: המַלווה את חברו לעשר שנים – האם שביעית משמטתו. נדון בקציר האומר ביסוד דין שמיטת כספים ובדרכים להתיר את גביית החוב (מוסר שטרותיו לבית דין, תקנת פרוזבול). | דף יומיומי מכות |
הרב אביהוד שורץ | חיוב גלות בסומא | נעמוד על שאלת יסוד בחיוב גלות כפי שהיא משתקפת במחלוקת רבי מאיר ורבי יהודה בדין גלות בסומא. | דף יומיומי מכות |
הרב אביהוד שורץ | בשבח תלמוד תורה | אגב דין תלמיד שגלה, שמגלים רבו עמו, נעסוק במעלתו ובסגולתו המיוחדת של תלמוד תורה. | דף יומיומי מכות |
הרב אביהוד שורץ | בל תשקצו | סוגייתנו מחדשת: `המשהה את נקביו – עובר משום 'לא תשקצו'`. נדון ביסודו ובאופיו של איסור זה. | דף יומיומי מכות |
הרב אביהוד שורץ | דין ברייה | סוגייתנו מבארת את מחלוקת רבי שמעון וחכמים בדין ברייה. נדון בקצרה בהלכה ייחודית זו. | דף יומיומי מכות |
הרב אביהוד שורץ | תרי"ג מצוות שבתורה | רבי שמלאי דורש שיש בתורה תרי`ג מצוות, ומוסיף ודורש שהנביאים הלכו ו'צמצמו' את המניין הזה. נדון בשני ההיגדים שבדרשה זו. | דף יומיומי מכות |
הרב אביהוד שורץ | ורבי עקיבא משחק | נדון בקצרה באגדה החותמת את המסכת ובדמותו המיוחדת של רבי עקיבא. | דף יומיומי מכות |
הרב ברוך וינטרוב | נמצא אחד מהן קרוב או פסול | נמצא אחד מהן קרוב או פסול – עדותן בטלה. האם די בהצטרפות בשעת הראייה, או שמא רק הצטרפות בשעת העדות פוסלת את הכת כולה? מה טעמה של פסילה נרחבת זו? | דף יומיומי מכות |
הרב ברוך וינטרוב | סנהדרין שבארץ ישראל וסנהדרין שבחוצה לארץ | ננסה לחבר בין הנושאים השונים העולים במשנה האחרונה של הפרק הראשון: סתירת דינו של נידון למוות שברח, דברי רבי טרפון ורבי עקיבא כי אילו היו בסנהדרין לא נהרג אדם מעולם, ובעיקר ההבדל שבין סנהדרין שבארץ ישראל לסנהדרין שבחוצה לארץ. | דף יומיומי מכות |
הרב ברוך וינטרוב | יסוד חיובו של רוצח בשגגה | מה יסוד חיובו של רוצח בשגגה? האם שייך בו פטור כוח כוחו כבכל התורה כולה? מדוע בעל הבית שרצח בשוגג את הנכנס לביתו שלא ברשות פטור מגלות? | דף יומיומי מכות |
הרב ברוך וינטרוב | מלקות | מה מקומן של המלקות בדיני העונשין של התורה? ומה היחס בין מקומן שם ובין השאלה אם חייבי מיתות בית דין בכלל מלקות ארבעים? | דף יומיומי מכות |
הרב ברוך וינטרוב | טמא שאכל את הקודש | היאך מחייב רבי יוחנן על מגע של טמא בתרומה ופוטר על מגעו בקודש? מה מוקד איסורו של טמא בקודשים? | דף יומיומי מכות |
הרב ברוך וינטרוב | לאו הניתק לעשה ולאו שקדמו עשה | מה מוגדר כלאו הניתק לעשה ומה מוגדר כלאו שקדמו עשה? מה משמעות ההבדל שבין המושגים? | דף יומיומי מכות |
הרב ברוך וינטרוב | המקיף פאת ראשו | האם איסור הקפת הראש הוא איסור על מעשה ההקפה או איסור להיות מוקף? האם הוא איסור בפני עצמו, או שמא סעיף של האיסור להידמות לגויים? | דף יומיומי מכות |
הרב ברוך וינטרוב | חילוק למלקות | העובר על אותה עברה מספר פעמים בזו אחר זו – מתי חייב על כל אחת ואחת, ומדוע? | דף יומיומי מכות |
הרב ברוך וינטרוב | מניין המלקות וסמכותם של חכמים | כיצד הגבילו חכמים את מספר המלקות המרבי לשלושים ותשע? האם מדרשת הכתובים, או שמא מתקנה דרבנן? למי עצמה גדולה יותר - לחכמים או לתורה? | דף יומיומי מכות |
הרב שמואל שמעוני | ענישה כפולה בעד זומם | נחלקו רבי מאיר וחכמים אם יש בעד זומם חיוב מלקות מלבד חיוב `כאשר זמם`. במה נחלקו? אם יש חיוב כפול – מה שורשו? | דף יומיומי מכות |
הרב שמואל שמעוני | מועד חלות החיוב בנפשות ובקנס ואופיו | אימתי חלים חיוב נפשות וחיוב קנס? האם התשובה לשאלה זו נגזרת ישירות מאופי החיוב? | דף יומיומי מכות |
הרב שמואל שמעוני | עַד מוֹת הַכֹּהֵן הַגָּדֹל | מדוע נקצב עונשו של רוצח בשגגה לפי חייו של אדם אחר? | דף יומיומי מכות |
הרב שמואל שמעוני | כוהן גדול שנמצא חלל | ננסה לבאר את המחלוקת אם מתה כהונה או בטלה כהונה על רקע מחלוקת התנאים בדין עבודת חלל. | דף יומיומי מכות |
הרב שמואל שמעוני | מקרא ביכורים ודין "כל הראוי לבילה" | מה פשרו של דין `כל הראוי לבילה`? מה עניינו אצל ביכורים? מה בין ביכורים שחייבים בקריאה לביכורים שאינם חייבים בקריאה? | דף יומיומי מכות |
הרב שמואל שמעוני | הערות בענייני ביכורים | מדוע אין די בהפרשת ביכורים להחיל עליהם איסור, כמו בתרומה? מה מעמדו של גר במקרא ביכורים? | דף יומיומי מכות |
הרב אביהוד שורץ | מכות דף ב – מלקות בעדות בן גרושה ובן חלוצה | כיצד העדים נעשים זוממין? 'מעידין אנו באיש פלוני שהוא בן גרושה או בן חלוצה', אין אומרים: יעשה זה בן גרושה או בן חלוצה תחתיו, אלא לוקה ארבעים. נדון בטיבו ובפשרו של עונש המלקות בהקשר זה. | |
הרב אביהוד שורץ | מכות דף ג – "לֹא יִגֹּשׂ" ו"שָׁמוֹט": יסודות בשמיטת כספים | הגמרא דף ג ע`ב עוסקת בהלכה מהלכות שמיטת כספים: המַלווה את חברו לעשר שנים – האם שביעית משמטתו. נדון בקציר האומר ביסוד דין שמיטת כספים ובדרכים להתיר את גביית החוב (מוסר שטרותיו לבית דין, תקנת פרוזבול). |