מרצה | כותרת | תקציר | סידרה |
---|---|---|---|
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: תוכן העניינים והקדמה | קובץ זה מורכב משיעורים שנאמרו, במסגרת הלימוד הסדיר, בפני תלמידיי בישיבת הר עציון, בשנת ה'תשס"ג, על הפרק הראשון במסכת פסחים. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: תוקפה של בדיקת חמץ | המשנה הראשונה במסכת פסחים מלמדת על תקנת חכמים לבדוק את החמץ בערב הפסח. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: בדיקת חמץ לאחר ביטול | בשיעור זה נעסוק במקרה האחרון, דהיינו בדיקת חמץ לאחר ביטול. כפי שביארנו בשיעור הקודם, גם במקרה שביטל את החמץ, עדיין קיימת תקנה דרבנן המחייבת לבדוק. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: מועד בדיקת חמץ | קביעה זו של המשנה מורכבת משני גורמים: א. התאריך – הבדיקה מתבצעת בי"ד בניסן. ב. הזמן המדויק – הבדיקה מתבצעת בערב. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: שוכר ומשכיר בבדיקת חמץ | הגמרא שואלת על מי מוטלת חובת בדיקת החמץ בבית שכור. קיימת עילה לחייב כל אחד מהצדדים בבדיקה: המשכיר – כיוון שהחמץ שבבית שייך לו; והשוכר – כיוון שכרגע הבית, על החמץ שבתוכו, נמצא ברשותו. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: נאמנות על בדיקת חמץ | הגמרא מביאה ברייתא, העוסקת בנאמנותם של פסולי עדות על בדיקת החמץ וביעורו. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: מקח טעות | הגמרא עוסקת במקרה של טעות בשכירות: השוכר קיבל את הבית על דעת שהוא כבר בדוק מחמץ. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: ביטול חמץ | בשיעורים הקודמים הזכרנו את קביעת הגמרא, שביטול חמץ פוטר מבל ייראה ובל יימצא מדאורייתא. בשיעור זה נעסוק בביטול החמץ, ונברר מהו הביטול וכיצד הוא מתגבר על איסורי התורה. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: הפקר כביטול חמץ | בשיעור הקודם סקרנו את שיטות הראשונים בעניין מהותו של ביטול חמץ. כפי שראינו, בעלי התוספות סברו שביטול חמץ הוא הפקר. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: חמץ משש שעות ולמעלה | הגמרא בדף ד. פותחת סוגיה חדשה בציטוט ממשנה להלן בפרקנו. המשנה עוסקת במעמדו של חמץ בערב הפסח, בשעה החמישית והשישית. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: שריפת חמץ ביום טוב | בשיעור הקודם ראינו את דיון הגמרא בעניין מועד מצוות 'תשביתו'. הגמרא מחפשת מקור לכך שמצוות ההשבתה חלה כבר בערב הפסח. אחד המקורות לכך מובא בברייתא בשם רבי עקיבא. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: "שמע מינה מדרבי עקיבא תלת" | בשיעור הקודם ראינו את ההוכחה של רבי עקיבא לכך שמצוות ביעור חמץ חלה בערב הפסח. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: בל ייראה ובל יימצא | שני הפסוקים האלו הם המקור לאיסורי בל ייראה ובל יימצא. הגמרא בסוגייתנו (ה:) מביאה ברייתא, הדורשת את שני הפסוקים הללו. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: קבלת אחריות | בשיעור הקודם עסקנו ביסודות איסורי בל ייראה ובל יימצא. הדיון המרכזי עסק ביחס שבין שני הגורמים לחיוב. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: ארנונא | בשיעורים הקודמים עסקנו בסוגיית בל ייראה ובל יימצא. כפי שראינו, אחד הגורמים לחיוב בבל ייראה ובל יימצא הוא בעלות של ישראל. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: ייחד לו בית | הברייתא המובאת בגמרא עוסקת בחמץ של גוי הנמצא ברשות ישראל. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: ביטול חמץ בערב פסח | הגמרא בדף ו: חוזרת לעסוק בהלכות בדיקה וביטול: "אמר רב יהודה אמר רב: הבודק צריך שיבטל" (פסחים ו:). החידוש בדבריו של רב יהודה הוא בשני רבדים. ברובד הראשון, רב יהודה בא לחדש את עצם הצורך בביטול. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: נוסח ברכת המצוות | "אמר רב יהודה: הבודק צריך שיברך" (פסחים ז.). רב יהודה קובע שיש לברך על בדיקת החמץ. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: עובר לעשייתן | בשיעור הקודם עסקנו בסוגיית נוסח ברכת המצוות. כפי שראינו, הנחת היסוד העומדת בבסיס הסוגיה היא שברכת המצוות נאמרת לפני קיום המצווה. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: עובר לעשייתן בלולב | בשיעור הקודם עסקנו בדין 'עובר לעשייתן' בברכת המצוות. בין השאר, סקרנו מספר מקרים של ברכות החורגות מכלל זה. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: אין ספק מוציא מידי ודאי | המשנה קובעת, שאם ברגע מסוים ידוע לנו שאין חמץ בבית, אין צורך לחשוש שמא מאוחר יותר באה חולדה וגררה חמץ לתוך הבית. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: ספקות בבדיקת חמץ | כהמשך לסוגיית "אין ספק מוציא מידי ודאי", שבה עסקנו בשיעור הקודם, מתייחסת הגמרא למקרים רבים נוספים של ספקות בבדיקת חמץ. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: חמץ נוקשה | בשיעור זה, החותם את ספרנו, נעבור לעסוק בסוגיה מהפרק השלישי. המשנה הפותחת את הפרק מפרטת סוגים שונים של חמץ, ומבארת את דינם בפסח. | |
הרב אהרן ליכטנשטיין | פסחים: מפתחות |