מרצה | כותרת | תקציר | סידרה |
---|---|---|---|
הרב אלחנן סמט | הקדמה לסדרת השיעורים (תשפ"א) בספר תהילים | נפתח בשיעור מבוא למעיין במזמורי תהילים, ונציג את כלי העבודה הבסיסיים שלנו בגישתנו לניתוח מזמור: כיצד יש לרשום את המזמור, התקבולת לסוגיה, חלוקת המזמור השלם לבתים ולמחציות. | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור כ' - "יַעַנְךָ ה' בְּיוֹם צָרָה" | עיון במזמור כ' מעלה כי זהו מזמור ציבורי-טקסי המשלב בתוכו קולות של כמה דוברים. מהי הסיטואציה הייחודית שהולידה את כתיבת המזמור? | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור כ' "יַעַנְךָ ה' בְּיוֹם צָרָה" (ב) | הצירוף "עַתָּה יָדַעְתִּי" מופיע 5 פעמים בכל המקרא. ביטוי זה הוא מעין צופן שיוביל אותנו לפענוח המזמור ולזיהוי הקולות הדוברים בו. | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור כ' "יַעַנְךָ ה' בְּיוֹם צָרָה" (3) | האם הביטחון בישועת ה' עומד בסתירה לרגש המצוקה שהאדם חווה במציאות? מזמורנו מוכיח כי שתי העמדות הללו יכולות להתקיים יחדיו בנפש המאמין. | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור כ' "יַעַנְךָ ה' בְּיוֹם צָרָה" (4) (שני נספחים) | מדוע נבחר דווקא מזמור כ' "יַעַנְךָ ה' בְּיוֹם צָרָה" להיאמר בסיום תפילת שחרית? ומיהו הפייטן שחיבר פיוט על יסוד מזמור זה? | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור קל"ג "שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" (1) | "הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד. כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב... כְּטַל חֶרְמוֹן..." – מזמור קצר זה מילותיו ברורות, אך מהו נושאו של המזמור ומה הקשר בין חלקיו? | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור קל"ג "שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" (2) | "שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" הוא מטבע לשון המשמש במקרא לתיאור המשפחה המורחבת היושבת על נחלת אבותיה. | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור קל"ג "שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" (3) | "כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב" ו"כְּטַל חֶרְמוֹן" – מדוע הובאו דווקא שני דימויים אלו לאחים היושבים יחד על נחלת אביהם? | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור כ"ט "הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים" (1) | "הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים" – מיהם "בְּנֵי אֵלִים" הנקראים במזמורנו להלל את ה'? ומדוע סטו רוב הפרשנים מפירוש הצירוף הזה כפשוטו? | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור כ"ט "הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים" (2) | מזמורנו מתאר את קול ה' הנשמע בתופעות טבע שונות. נזהה מהן התופעות המדויקות המתוארות במזמור. | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור כ"ט "הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים" (3) | תופעות הטבע השונות שבהן מתגלה קול ה' מובאות במזמורנו בהדרגה - מהתופעה הרועשת ביותר לזו העדינה ביותר | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור כ"ט "הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים" ׁ(4) | מזמורנו מורכב משלוש פסקאות שונות היוצרות יחד מבנה סימטרי ומקיימות ביניהן קשרי לשון וסגנון. | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור כ"ט "הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים" ׁ(5) | באמצעות האנאפורות במזמור כ"ט ניתן לזהות התפתחות במהלך המזמור, המייצגת תהליך של התקרבות בהתגלות ה' לאדם. | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור כ"ט "הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים" ׁ(6) | מנהג 'קבלת שבת' התפתח בשלושה שלבים. חלקים מהנוסח נקבעו בתקופה קדומה וגיבושו הסופי נעשה בידי מקובלי צפת | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור קל"ט "ה' חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע" – "חָקְרֵנִי אֵ-ל וְדַע..." (1) | על מזמור קל"ט כתב אבן עזרא: "זה המזמור נכבד מאוד בדרכי השם, ואין באלה חמישה ספרים מזמור כמוהו." | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור קל"ט "ה' חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע" – "חָקְרֵנִי אֵ-ל וְדַע..." (2) | מדוע חפץ משורר מזמורנו לברוח מפני ה' ולהיחלץ מנוכחותו המוחלטת של ה' בחייו? | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור קל"ט "ה' חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע" – "חָקְרֵנִי אֵ-ל וְדַע..." (3) | בפסקה הרביעית של המזמור מבטא המשורר את התפעלותו מפלא יצירת העובר במעי אימו. | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור קל"ט "ה' חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע" – "חָקְרֵנִי אֵ-ל וְדַע..." (4) | לאחר שמתמודדים עם האתגרים הפרשניים במחצית השנייה של מזמור קל"ט, נותרת השאלה מה גרם למפנה בין שתי המחציות. | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור קל"ט "ה' חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע" – "חָקְרֵנִי אֵ-ל וְדַע..." (6) | יחסו של המשורר להשגחת ה' עליו מתהפך בעקבות הכרתו בכך שההשגחה היא חלק ממעשה הבריאה. | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור ק"ה "זִכְרוּ נִפְלְאוֹתָיו אֲשֶׁר עָשָׂה" (1) | מזמור ק"ה הוא 'מזמור הלל' הקורא לעמ"י להלל את ה' על קורותיו מימי האבות דרך יציאת מצרים ועד הכניסה לארץ. | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור ק"ה "זִכְרוּ נִפְלְאוֹתָיו אֲשֶׁר עָשָׂה" (2) | כיצד משקף מבנה המזמור את הנושא שלו ומהי הברית שמזמורנו עוסק בה | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור ק"ה "זִכְרוּ נִפְלְאוֹתָיו אֲשֶׁר עָשָׂה" (3) | המשך הדיון במבנה המזמור והקבלת הפסקאות של שתי מחציותיו | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור ק"ה "זִכְרוּ נִפְלְאוֹתָיו אֲשֶׁר עָשָׂה" (4) | מדוע תלויה נתינת הארץ לישראל בגֵרותם ובשעבודם? | 12 - עיונים בספר תהילים (סדרה ג) |
הרב אלחנן סמט | מזמור קל"ט "ה' חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע" – "חָקְרֵנִי אֵ-ל וְדַע..." (5) | כיצד נקשרות זו לזו פסקאות המחצית השנייה של מזמור קל"ט ומהו המבנה של המחצית. |